In 2001 verscheen The Longcase Clock Reference Book van John Robey. Eigenlijk twee boeken met samen ruim 700 pagina’s en meer dan 1000 afbeeldingen, voornamelijk in zwart-wit, in één foudraal.
Niet alweer een boek over Engelse staande klokken, maar een boek waarin geprobeerd werd verbindingen te leggen. Binnen regio’s, maar ook binnen de handel. In het boek stond baanbrekende informatie over uurwerkmakers, kastenmakers en wijzerplaatmakers, over hun werkwijzen en samenwerking en over bijzondere constructies. Een gezaghebbend einde aan de mythe van de eenzame klokkenmaker die alles zelf deed!
Het boek werd in Engeland hoog geprezen en was snel uitverkocht. Tweedehands exemplaren gingen grif van de hand voor ruim boven de 200 euro. Begrijpelijk, want het boek had een tot dusverre niet geëvenaarde kwaliteit!
John Robey heeft een universitaire technische opleiding, die hem goed van pas komt bij zijn activiteiten op het gebied van klokken. Hij heeft een flink aantal artikelen bijgedragen aan Antiquarian Horology, Horological Journal en Clocks en is uitgever van uurwerkboeken. In 2007 ontving hij de Barratt Silver Medal van het British Horological Institute voor zijn publicitaire werk.
Onlangs is de tweede editie van The Longcase Clock Reference Book verschenen. Het is een aanzienlijke verbetering van de toch al indrukwekkende uitgave, met 928 pagina’s op groter formaat, meer dan 2500 illustraties, nu voornamelijk in kleur, en nog steeds twee delen. Een uitgebreide beschrijving in het Engels volgt hierna.
Voor Nederlandse verzamelaars is dit een belangwekkend boek. Niet alleen omdat hier veel Engelse klokken op de markt en in verzamelingen aanwezig zijn, maar ook omdat de Engelse staande klok het voorbeeld voor de Nederlandse was. De klokkenhandel in Nederland was bovendien nauw verbonden met die in Engeland, gezien de steeds weer opduikende vraag of een uurwerk of een onderdeel van Nederlandse of Engelse makelij is. Ook de verzamelaar van Nederlandse staande klokken kan daarom niet buiten een grondig inzicht in de Engelse productie.
In Engeland kost het boek £120. Het MNU kan het aanbieden voor €135, als een voldoende aantal kan worden verkocht. De koper kan zich de binnenlandse verzendkosten (€7) besparen door het boek zelf af te halen op de Rikketik of een aantal bijeenkomsten van klokkenvrienden. Hiermee bent u snel €25 goedkoper uit dan bij bestelling in Engeland. In de Nederlandse boekhandel wordt het boek niet aangeboden.
Hebt u interesse? Nadat zich voldoende klanten aangemeld hebben, krijgt u de gelegenheid uw definitieve bestelling te plaatsen. Wij bevelen The Longcase Clock Reference Book van harte aan!
The Longcase Clock Reference Book
This fully revised and enlarged second edition of The Longcase Clock Reference Book considers all aspects of the longcase clock, from the late seventeenth century to the Victorian era.
The first volume studies the clock trade, and how it was organised, both in the large cities and rural areas. It is shown that clockmakers relied heavily on the services of other craftsmen: brass founders, iron forgers, pinion makers, engravers, and cabinet-makers, as well wholesale suppliers of clock parts. How a longcase clock was actually made in the eighteenth-century is discussed and compared with present-day methods. Several chapters detail movements, both their time-keeping and striking systems, with numerous variations. Chiming and musical clocks are included, as well as moon work, calendars, simple automata and alarms. This book is unique in showing many aspects of longcase clock movements that have not been recorded elsewhere. Also considered are the movements for painted-dial clocks and who made them — a topic that has received little attention, despite the growing interest in this type of clock.
The second volume discusses the stylistic development of brass dials made in both London and the provinces, including those for simple rural thirty-hour clocks. Painted dials are also covered in detail with much new information on dialmakers in Birmingham and elsewhere. Fashionable clock cases were made in London using walnut, ebony, lacquer or mahogany, while elsewhere regional styles developed often in oak or other timbers. These are all considered, as well as some interesting and unusual clocks. Longcase clocks made for special purposes are included as well as those with wooden movements.
Throughout this book there is emphasis on the practical aspect — not only how movements, dials (both brass and painted), and cases developed stylistically, but how they were actually made. American tall-case clocks are compared and contrasted with their British counterparts.
These two volumes are illustrated by over 2,500 illustrations, many in colour, including numerous specially drawn diagrams of clock mechanisms. With many charts and tables it is an indispensable reference work on the longcase clock for horologists, collectors and restorers.
Contents
The Development of the Longcase Clock (15 pages, 25 illustrations)
An introduction to the development of the longcase clock
Clockmakers & The Clock Trade (85 pages, 106 illustrations)
Clocksmiths, blacksmiths, and others who also made clocks as well as clockmakers. Trade guilds, the Clockmakers’ Company, casemakers, dial engravers, components suppliers, clock-brass founders, casting marks on clock parts, pinion makers, clock iron-forgers, hand makers, etc
The Clockmaker At The Bench (49 pages, 146 illustrations)
How clocks were made during the seventeenth, eighteenth and nineteenth centuries, the materials and the tools used by the clockmaker. Examples of plates and pillars to help date and identify movements. How longcase clock wheels were cut and depthed
Movements: Timekeeping (58 pages, 248 illustrations)
Pendulums, rating adjustment, escapements, going trains, maintaining power, motion work, and strike let-off
Movements: Striking The Hour (78 pages, 228 illustrations)
Countwheel and rack striking, including many unusual and ingenious arrangements. Strike/silent mechanisms, bells and hammers
Striking & Chiming Quarters & Playing Music (36 pages, 73 illustrations)
Two-train quarter striking, three-train and four-train chiming and musical clocks
Calendars, Moon Phase, Simple Automata & Alarms (59 pages, 199 illustrations) Simple once-a-day, twice-a-day and pointer calendars, rolling moons, penny moons, globe moons and operating mechanisms
Movements for Painted-Dial Clocks (42 pages, 108 illustrations)
Hand-crafted movements and those made for the trade, by known and unknown makers. Lists of names stamped on movements
Brass Dials (130 pages, 409 illustrations)
How brass dials were made. London square and arched dials, also provincial square, arched, round, thirty-hour and country dials, Bristol dials. Spandrels and hands
Painted Dials (139 pages, 379 illustrations)
Techniques for producing painted dials, a complete list of dialmakers, falseplates, the development of dial decoration. Moons and hemisphere maps
Clock Cases (152 pages, 429 illustrations)
Fashionable London cases, also provincial and rural longcases. Case construction
Interesting, Unusual & Special Purpose Clocks (57 pages, 153 illustrations) Includes interesting domestic clocks, mill clocks, nocturaries and wooden movements
Bibliography (2 pages)
Index (15 pages)